Wydanie odpisu zupełnego, skróconego lub wielojęzycznego z akt stanu cywilnego
Wymagane dokumenty:
- Wniosek o wydanie odpisu skróconego/zupełnego/wielojęzycznego;
- Dowód uiszczenia należnej opłaty skarbowej;
- Do wglądu dokument tożsamości wnioskodawcy.
Miejsce złożenia dokumentów:
Urząd Gminy w Złejwsi Wielkiej
Handlowa 7, 87-134 Zławieś Wielka; I piętro, pokój nr 15
Opłaty:
- Za odpis skrócony – 22 złote;
- Za wielojęzyczny odpis skrócony – 22 złote;
- Za odpis zupełny – 33 złote;
- Pełnomocnictwo - 17 złotych.
Termin i sposób załatwienia:
Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego, który przechowuje księgę stanu cywilnego dokonuje przeniesienia aktu stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego, w przypadku złożenia wniosku o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego.
Wniosek o wydanie odpisu aktu urodzenia, małżeństwa i zgonu można złożyć w każdym urzędzie stanu cywilnego w kraju, niezależnie od tego gdzie miało miejsce zdarzenie: urodzenie, małżeństwo i zgon. Jeżeli wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego został złożony do kierownika USC, który przechowuje księgę stanu cywilnego dokonuje on przeniesienia aktu stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego w terminie umożliwiającym wydanie odpisu, w ciągu 7 dni roboczych od dnia złożenia wniosku.
Jeżeli wniosek został złożony do kierownika USC, który nie przechowuje księgi stanu cywilnego przeniesienia aktu stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego dokonuje się w terminie umożliwiającym wydanie odpisu, w ciągu 10 dni roboczych od dnia złożenia wniosku.
Osoby uprawnione do otrzymania odpisu:
Odpisy z aktów stanu cywilnego wydaje się na wniosek osoby, której akt dotyczy, jej wstępnego (rodzice, dziadkowie), zstępnego (dzieci, wnuki), rodzeństwa, małżonka lub przedstawiciela ustawowego. Odpis z aktów stanu cywilnego może zostać również wydany na wniosek osoby trzeciej na podstawie udzielonego jej pełnomocnictwa szczególnego przez osobę uprawnioną.
Pełnomocnictwo udzielone wstępnym (rodzice, dziadkowie), zstępnym (dzieci, wnuki), rodzeństwu, małżonkowi nie podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 złotych.
Odpisy mogą otrzymać również osoby trzecie, które wykażą interes prawny w ich otrzymaniu.
Podstawa prawna:
- Art. 44 ust.1 pkt. 1, art. 125 ust. 1 pkt. 1,2,3,4; art. 145 ust. 1 pkt. 3 ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego;
- Art. 33, art. 35, art. 63, art. 217-219 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego;
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej;
- Konwencja Nr 16 sporządzona w Wiedniu dnia 08 września 1976 r. dotycząca wydawania wielojęzycznych odpisów skróconych aktów stanu cywilnego;
- Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne;
- Ustawa z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym;
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 Prawo Bankowe;
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 5 lutego 2015 r. w sprawie przenoszenia aktów stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego.
Tryb odwoławczy:
Odmowa wydania zaświadczenia następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie do Wojewody Kujawsko-Pomorskiego, w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.
Inne informacje:
Wniosek o wydanie odpisu można złożyć:
- osobiście (wizyta w urzędzie);
- listownie, drogą pocztową;
- elektronicznie (e-puap).
Odpis aktu stanu cywilnego i zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby wydaje się: osobie, której akt dotyczy, lub jej małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu, rodzeństwu, przedstawicielowi ustawowemu, opiekunowi, osobie, która wykaże w tym interes prawny, sądowi, prokuratorowi, organizacjom społecznym, jeżeli jest to zgodne z ich celem statutowym i przemawia za tym interes społeczny, oraz organom administracji publicznej, jeżeli jest to konieczne do realizacji ich ustawowych zadań.
Interes prawny ma miejsce, gdy przedstawienie odpisu aktu stanu cywilnego lub zaświadczenia ma istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy w postępowaniu sądowym lub administracyjnym, co należy udokumentować wezwaniem sądu lub organu administracji do przedłożenia tego dokumentu lub okazaniem potwierdzonego przez sąd pozwu sądowego względnie zawiadomienia organu administracyjnego o toczącym się postępowaniu.
Nałożenie na osobę lub jednostkę organizacyjną obowiązku wykazania interesu prawnego oznacza, że żądający dla skuteczności złożonego żądania udostępnienia informacji z rejestru stanu cywilnego musi udowodnić w sposób sprawdzalny przez fakty, własny interes prawny. Podstawę interesu prawnego mogą stanowić zatem wszystkie normy istniejące w obowiązującym stanie prawnym, w oparciu o które można wywieść prawo uzyskania odpisu stanu cywilnego. Istotne jest by interes prawny, na który powołuje się osoba wnioskująca odpis był indywidualny i konkretny.
Niezależnie od powyższego winien on być również realny i aktualny, a zatem musi rzeczywiście istnieć w dacie stosowania danych norm, znajdując potwierdzenie w okolicznościach faktycznych.
Interes prawny nie może być więc ewentualny, hipotetyczny oraz przewidywany w przyszłości.